יתרונות וחסרונות של חללי עבודה משותפים

חלל עבודה משותף במתחם בראשון לציון
חלל עבודה משותף ל 3 במתחם המשרדים בראשון לציון

תכניות אדריכליות של חללי עבודה משותפים מחליפות במהרה את חללי המשרדים המוכרים לנו כמו תאים משרדיים כבדים ומסועפים השייכים לשנים עברו. אף על פי שהוא נתפש כאופנתי מאד, חלל עבודה משותף לא מתאים לכל אחד. רגע לפני שאתם מארגנים מחדש את המשרד שלכם לכדי חלל פתוח וחברתי יותר, קחו בחשבון את היתרונות והחסרונות. מנינו אותם כאן עבורכם.

בואו נדבר על חללי עבודה משותפים

למרות הפופולריות ההולכת וגדלה שלהם, גם לחללי עבודה משותפים יש כמובן חסרונות. מחקרים מראים על ממצאים מנוגדים; חלק מדגישים את היתרונות וחלק את החסרונות. לא נותר לכם אלא לסקור אותם היטב ולהחליט בעצמכם. ללא עיכוב נוסף, בוא נראה מהם היתרונות:י

תקשורת טובה יותר בין עובדים

תקשורת טובה בין עובדים
חלל עבודה משותף מאפשר תקשורת טובה יותר בין עובדים

כשמשרד נטול מחסומים פיזיים, סביר יותר שהעובדים יתקשרו אחד עם השנייה ויעבדו כצוות. מטבע הדברים, תקשורת טובה יותר מגבירה יוזמות ומאמצים של שיתופי פעולה בין עובדים. העדר היררכיה בעיצוב המשרד יוביל להרגשה של העדר היררכיה גם בפן המקצועי. זוהי מציאות שבה כולם נגישים יותר. עיצוב כזה תורם להרגשה של שוויון וזו מסירה הרבה רגשות חוששים שהיררכיה רגילה מרבה להסב. אנשים פשוט יכירו אחד את השנייה יותר טוב, פשוטו כמשמעו.

חללי עבודה משותפים גם מצוינים עבור פרילנסרים שאחרת היו עובדים מהבית. השכרת מרחב עבודה בחלל כזה מעניקה לעצמאיים את האופציה לתקשר עם קולגות ומשתפי פעולה פוטנציאליים ונמדדת במחקרים כלוקיישן מספר אחת ליצירת קשרים מקצועיים בין עצמאיים. קשרים כאלה יכולים להיות מועילים לעסק של כל אחד מהם ומהר מאד עשויים להיות מתורגמים לעוד לקוחות לכל הצדדים. מלבד עניין זה, אינטראקציה עם בעלי מקצוע בתחומים חופפים ונושקים יש בה כדי לעורר יצירתיות, להתוודע לחידושים, לקבל תמיכה ובסופו של דבר לתרום ליצירת תחושת קהילה – הדבר העיקרי שבסוף מוציא את רובנו מהבית מלכתחילה.

יחס עלות מול תועלת

לחלל עבודה משותף יש יחס עלות – תועלת גבוה יותר מאשר לתאים משרדיים מסורתיים או למשרדים פרטיים. פשוט תחשבו על זה ככה: כמה אתם יכולים לחסוך כשאתם לא צריכים לקנות שולחנות עבודה אישיים גדולים, עיצוב ייחודי לכל משרד פרטי או קירות לתאים משרדיים.
הרבה עסקים קטנים מעדיפים להשכיר משרדים פרטיים מרוהטים במלואם בעיצוב של חללי עבודה משותפים בתוך בניינים הייעודיים לחללי עבודה. סוגים אלו של חללי עבודה כבר כוללים אינטרנט במהירות גבוהה, מכונות צילום בעלת פונקציות רבות, אזורים משותפים מעוצבים בעיצוב צעיר ונוח, כיבוד הכלול במחיר ושירותי ניקיון מקצועיים. מאחר ואופציה זו זולה יותר מאשר השכרת בניין שלם, קומה שלמה או משרד, זה יאפשר לכם להשקיע את הכסף נכון יותר בחברה שלכם שגדלה וברגע שתצטרכו, תמיד תוכלו להתרחב.

גמישות

בחירה של חלל עבודה משותף היא פחות מגבילה ומחייבת. אתם לא חייבים להתחייב לסידור הראשוני של איך שהדברים מעוצבים. חללי עבודה משותפים  מתוכננים כדי למקסם את הגמישות. סביר גם שתוכלו להכניס יותר עובדים לתוך אותו החלל המשותף. ככל שהמשרד גדל, תוכלו לארגן מחדש את הסידור בכל דרך שתמצאו לנכון, או פשוט לשנות מיקום של צוותים מסוימים. בסידור מסורתי, היה עליכם להרחיב את המשרד במצב כזה על ידי השכרת כמה קומות או בניינים.

עבור עובדים מרחוק או פרילנסרים, חללי עבודה משותפים לא דורשים מחויבות משום סוג. אתם יכולים פשוט להגיע וללכת מתי שנוח לכם בהתאם למנוי או סוג ההסדר שלכם. זוהי מידת הגמישות המרבית שקיימת בעולם השכרת המשרדים כיום.  

אסתטיקה טובה יותר

חלל עבודה משותף מתגאה בקווים נקיים ובאווירה אופנתית שלא תמצאו בחללים עמוסים בתאים משרדיים. למעשה, תאים משרדיים יכולים לגרום למשרד להרגיש קטן ודחוס יותר. הדעת השונות שהתקבלו במרוצת הזמן תמימות דעים באשר לכך שתאים משרדיים לא מוסיפים שום דבר לאווירה של המשרד ואפילו יכולים לפגום בחשיבה היצירתית ובקשרים האנושיים בין העובדים שהרי ברוב המקרים הם לא רואים זה את זו במצב ישיבה.

תחילת השימוש בתאים משרדיים בהיקף רחב היה בשנות השישים ולא הרבה השתנה מאז מבחינה ויזואלית. בעוד שהתאים מספקים פרטיות, אי אפשר להבדיל בין תא אחד למשנהו, מה שיכול לגרום לעובדים להרגיש כלואים וחד גוניים.

הבחירה בחלל עבודה משותף מותירה יותר מרווח לנשימה. וכמובן שלך ולחברי הצוות שלך יש יותר מקום ליצירתיות בנוגע לאופן שתבחרו לעצב את המשרד.

אין יותר מחסומים

אחת הסיבות המרכזיות שיותר ויותר עסקים בוחרים חלל עבודה משותף היא הסרת המחסומים בין העובדים לממונים. אין יותר משרדים שמנהלים מסתגרים בהם, מה שלעיתים קרובות הופך אותם לבלתי נגישים.

ללא מחסומים פיזיים, אפילו המייסד של חברת סטארט-אפ יכול לעבוד באותה רמה של העובד החדש ביותר שלו מבלי שאף אחד ירגיש כאילו הוא בדרג נמוך יותר. מאחר שכולם מרגישים חלק מהקבוצה, ישנה עלייה מיידית בחדשנות של העובדים ובתקשורת בין מחלקות. זהו סידור שמתאים יותר לרוח השיתופיות של התקופה בה אנו חיים.

אופנתיות

בעוד שחלל עבודה משותף התחיל כטרנד יצירתי, ההמשכיות המפתיעה שלו מדברת בעד עצמה. מאחר שכל כך הרבה חברות החליפו את החלל הקודם שעבדו בו בחלל עבודה משותף, עסקים שתקועים בעידן התאים המשרדיים עלולים לקבל רושם של חברה מיושנת יותר.

כשאתם נפגשים עם עמיתים בעלי עסקים, לקוחות וספקי ציוד בחלל העבודה המשותף שלכם, אתם מותירים עליהם רושם צעיר ועדכני. קיום פגישה במשרד מסורתי לפתע ירגיש מחניק ומיושן עבור כל מי שעובד בסביבה חדשנית כזו.

אנחנו לא אומרים שכדאי לכם להחליף לסידור של חלל עבודה משותף רק כי כולם כבר עושים את זה, אבל זה בהחלט יכול להיות מועיל לתדמית שלכם.

מה הם החסרונות של חלל עבודה משותף?

הסחות דעת

אחד החסרונות הגדולים ביותר של חלל עבודה משותף הוא מסיחי דעת. אתם תשמעו שיחות מרובות שמתרחשות מסביבכם לאורך כל היום, הן פנים מול פנים והן בטלפון. אולי אפילו תתחילו לשים לב להרגלים קטנים ומעצבנים של השותף שלכם לעבודה, שיכולים להסיט את תשומת לבכם מהעבודה.

אנחנו לא אומרים שתאים משרדיים מספקים סביבות עבודה ללא הסחות דעת. להיפך, הם יכולים להיות רועשים בדיוק באותה מידה, אך תאים משרדיים מספקים תחושה של פרטיות שעוזרת להתרכז.

עם סידור של חלל עבודה משותף, עובדים יצטרכו למצוא דרכים חדשניות יותר להתגבר על הרעש ולהישאר ממוקדים. הם גם יוכלו להפוך ליותר מתחשבים בזולת באופן טבעי, מה שכמובן יעזור לשמור על רמות הרעש באופן היעיל ביותר.

חוסר פרטיות

רוב האנשים שהם בעד תאים משרדים מסורתיים נוטים להתייחס בביטול לקונספט של חלל עבודה משותף כיוון שהוא לא מציע שום פרטיות. זה נכון שכשאתם עובדים בסמיכות לאנשים אחרים, אתם לא יכולים לעשות שיחת טלפון פרטית מבלי שמישהו ישמע במקרה את השיחה שלכם. בדיוק מהסיבה הזאת, חללי עבודה משותפים רבים מציעים תאי טלפון פרטיים במקום עצמו.

בעוד שחוסר פרטיות יכול להיתפש כדבר שלילי, יש לו גם את התועלות שלו. יש יותר סיכוי שהעובדים יישארו מרוכזים וישמרו את שיחות הטלפון והודעות הטקסט הלא רלוונטיות למינימום.

באופן טבעי, חוסר במחסומים פיזיים גם נותן לבוסים את היכולת לפקוח עין על העובדים. בעוד שזה ללא ספק יתרון עבור הבוס, זה יכול להיות חיסרון עבור העובד שמרגיש חרד שכל הזמן פוקחים עליו עין.

לחץ

לאור חוסר הפרטיות והסחות הדעת המוגברות, חללי עבודה משותפים יכולים להיות מלחיצים יותר עבור העובדים. למעשה, מחקרים הראו שחללי עבודה משותפים נוטים לגרום לאפליה על סמך גיל כיוון שעובדים מבוגרים עלולים להתמודד עם יותר חרדות, בעיות לב, ובעיות עיכול עקב הסביבה הלחוצה. כשזה קורה, הם מתפטרים. מעסיקים עלולים לפסוח על מועמדים מבוגרים יותר ולבחור במועמדים צעירים יותר בסביבה של חלל עבודה משותף.

מאחר שעובדים מרגישים שהם כל הזמן צריכים לתת את הרושם של פרודוקטיביות, הם מתחילים  להתאמץ יותר כדי לעבוד תוך ריבוי משימות, מה שלעיתים קרובות מוביל לתסכול וחוסר פרודוקטיביות. הנראות הפתוחה של גבו של העובד יכולה לגרום לבעיות נוירולוגיות כמו ורטיגו. זה יכול גם לגרום לעובד להרגיש פרנואיד שמישהו תמיד צופה בו מעבר לכתף.

חיידקים

ללא תאים משרדיים או קירות, עובד שמתגבר על צינון מוטה יותר להדביק את השותפים לעבודה הנמצאים בסביבתו. בתרחיש הגרוע ביותר, כל המשרד נדבק והפרודוקטיביות דועכת שכן רוב העובדים צריכים לקחת ימי מחלה.

בעוד שאינכם יכולים לעשות הרבה כדי להימנע מלהפיץ חיידקים בסביבה של חלל עבודה משותף, תוכלו להדגיש לעובדים את החשיבות של שטיפת ידיים, חיטוי שולחן העבודה, והשארות בבית כשהם חולים במקום להביא איתם את המחלה למשרד.

רעיונות לסידור חלל עבודה משותף

רעיון לסידור חלל משותף ל 4 עובדים
רעיון לסידור חלל משותף ל 4 עובדים

הקונספט של חלל עבודה משותף מעניק אפשרויות סידור אינסופיות. תוכלו לנצל את החלל היטב ללא שום קשר לגודלו, מה שיאפשר לכם למקסם את הפרודוקטיביות של העבודה.

קבוצות של שולחנות עבודה

נסו לקבץ כמה שולחנות ביחד כך שהעובדים יישבו פנים מול פנים אחד מול השנייה אך עדיין יש להם מקום ללכת מסביב לשולחנות. הסידור הזה אפקטיבי במיוחד עבור קבוצות או מחלקות, מאחר שכל קבוצה יכולה לתקשר בפתיחות אך עדיין להרגיש נפרדת מ"מחלקות" אחרות.

נראות גב פתוח מופחתת  

בהרבה סידורים של חלל עבודה משותף בוחרים להעמיד את שולחנות העבודה בשורה בצמוד לקיר או מול חלון כדי שיהיה לעובדים נוף יפה ואור טבעי. בעוד שזה יכול להיות סידור נחמד, כדאי לכם לנסות לצמצם את תופעת הגב החשוף לכל. במקום שהעובדים ישבו עם הפנים אל קיר או חלון, תנסו לסובב את שולחנות העבודה כך שהם פונים אחד אל השני ולתוך החדר.

חללים מגוונים

חלל עבודה משותף לא מחייב אחידות באופן העיצוב שלו. צרו מקבצי שולחנות ייחודיים וחללים פרטיים עבור צרכים שונים. תא טלפון אישי, לדוגמא, זו דרך מעולה להפחתת חרדות בחלל עבודה משותף. זה ייתן לעובדים הפסקה מהמונוטוניות השגרתית. הוספת ספות שהעובדים יכולים להשתמש בהן זו דרך מצוינת נוספת לעודד תנועה ברחבי החלל.

לאור היתרונות הרבים והאפשרויות המגוונות ליצירת חלל העבודה המשותף האידיאלי עבורכם, למה שלא תרכבו על גל ההצלחה של הטרנד המתמשך? טפחו יצירתיות ותחושת שייכות באמצעות המשרד המודרני.