משרד מסורתי לעומת חלל עבודה משותף

חדר ישיבות מנהלי להשכרה בראשון לציון
חדר ישיבות בראשון לציון

דילמה בעולם השכרת המשרדים – משרד מסורתי לעומת חלל עבודה משותף – הכנו לכם סקירה והשוואה

בשנים האחרונות אנחנו עדים לעולם שהולך ומשתנה לנגד עינינו. מגמות של קהילתיות, שיתופיות, שקיפות, שקודם לכן היו רלוונטיות לעולמנו כאנשים פרטיים, הולכות וחולשות גם לעולם העסקים. הדבר הזה משתקף באופן העסקה של עובדים, בגיוון הצוותים שכיום יכולים להיות מורכבים מעובדים במקומות שונים בעולם, מדרישות של עובד כלפי מעסיק שמשתנות ולהפך, ובאופן טבעי גם בשוק הנדל"ן.

התפתחות חללי עבודה משותפים

חללי עבודה משותפים, או בשמם הבינלאומי: האבים, פופולריים בארה"ב כבר הרבה שנים והחלו להסתמן ככאלה גם בארץ בשנים האחרונות. הם מגלמים בתוכם את כל הערכים של העולם החדש שהוזכרו קודם לכן: קהילתיות – כולם יושבים ביחד משתפים ומשתתפים, אין יותר ריחוק וסגירות. שקיפות – כל אחד רואה מה האחר עושה וה"קישקע" של העבודה חשוף ופתוח לטוב ולרע. אף אחד כבר לא מתבייש ולא מרגיש צורך להסתיר. שיתופיות – אחד עוזר לשנייה, אפשר להתייעץ ולקבל רעיונות גם אם אנחנו לא עובדים באותה מחלקה, דבר שהיה הרבה פחות מקובל פעם בעולם צר יותר שבו כל אחד רואה רק את המקטע שלו. חשיבה ביחד נחשבת לדבר מפרה וחיובי שרק מעלה את האיכות והיצירתיות של התוצרים.

הפרילנסרים מתעוררים

גורם נוסף שהיווה איתות משמעותי לצורך בחללי עבודה משותפים הוא גדילת שוק הפרילנס. בעולם שבו כל הכלים הטכנולוגיים הנדרשים לניהול חברה זמינים אונליין, כבר לא חייבים להגיע למשרד. אפשר לעבוד מהבית, מהחופשה, או מבית קפה. אלא שכאשר קבוצה גדלה ומתחזקת, היא מפסיקה להתפשר ומתחילה להשמיע את קולה ואת צרכיה. הפרילנסרים החלו לאותת על הרעש שמפריע להם בישיבה במקום חיצוני עם תחלופה גבוהה, מה גם שזה נהיה לא לעניין להזמין אוכל או שתייה סתם כדי להצדיק את הישיבה בחלל כמו בית קפה או מסעדה. בקיצור, האותות נשלחו ליקום והיה מי ששמע.

חללי עבודה משותפים עולים על מפת העסקים הישראלית

הגורמים שיצרו את המומנטום של חללי העבודה המשותפים לא נעוצים אך ורק בשינויים הקונספטאליים שמתרחשים בעולם אלא גם בתנודות שוק הנדל"ן שמתרחשות כאן בארץ.

לאור המחאות הגדולות ביחס ליוקר שוק הנדל"ן, מתחילה המדינה בשנתיים האחרונות להטיל סנקציות על המשכירים ומהר מאד שיעור התשואה של השכרת המשרדים מתחיל לרדת. אם תחברו את זה לשינויים שכבר הזכרנו שקורים בעולם ולמזג השוכרים שהולך ונהייה ביקורתי יותר, כך גם יורד הביקוש למשרדים גדולים באזורי תעשייה ומגדלים. אותה קהילתיות שמסתמנת בכל חלקה טובה במציאות שלנו ניכרת גם בקבוצות פרילנסרים שמתאגדות ביחד ומתחילות לעבוד מבתים ואפילו מפארקים. חללי עבודה משותפים, כאלה שיש בהם הגמישות והחופש שהכרחיים לפרילנסרים שעובדים על פרויקטים קצרי טווח וללא התחייבות, נהיים צורך מגמתי שרק מתבקש שהשוק יוליד מענה עבורו.

חללי עבודה משותפים לעומת משרדים מסורתיים

כדי לתת מענה שהוא באמת הולם ואטרקטיבי, צריך להבין את אופי השוק שרווח קודם לכן.

בתור חברה צעירה, היה נהוג לקחת משרד תוך חשיבה קדימה; כזה שלא מתאים בול למצבת העובדים הנוכחית, אלא מתוכנן כבר לשלבי הגדילה הבאים. זה יצר מצב שבו החברה נאלצת לשלם על שטח גדול יותר ממה שהיא צריכה בפועל. בנוסף, להשכרת משרדים תמיד נלוות הוצאות שוטפות לא נמוכות בכלל שכוללות את ניקיון המשרד, את אבזור המקרר והמטבח, את דמי הניהול הלא זולים בכלל, וזה עוד לפני שדיברנו על הוצאות חשמל, ארנונה, מים, ביטוח, אינטרנט, שיפוץ ועיצוב. הבשורה החדשה של חללי העבודה משותפים נותנת מענה בר זמננו לנושא השכרת המשרד. בלי להתעסק, בלי לשבור את הראש ובלי להתחייב. אני בא מתי שאני רוצה והולך מתי שאני רוצה, הן באם מדובר בשעות פעילות המשרד והן בכל הנוגע לתקופות חוזה ארוכות שלא תמיד תואמות  את קצב ההתפתחות שאנו חוזים בו כיום בהרבה ענפים יזמים רבים חולקים את האנקדוטה המייחסת לקצב הגדילה במאה ה 21 "ספירה בחיי כלב". לשמחתנו, לעתים קרובות כך הוא הדבר; שנה בעולם העסקים של היום יכולה להרגיש כמו עשר שנים בעולם העסקים של המאה ה20.

 

חללי עבודה משותפים נותנים פתרון מודולרי בהתאמה אישית שעובד בדיוק באותו אופן שהיינו רוצים לקבל את המנוי שלנו לחדר הכושר או לספק האינטרנט: אני לוקח בדיוק את הגודל שמתאים לי, לפרק הזמן שמתאים לי, המחיר כולל את כל הצרכים שלי, ואני בא והולך בדיוק מתי שמתחשק לי.

חללי עבודה משותפים מושתתים על אלמנטים של דיוק, חופש מלא, סטנדרטים גבוהים ומענה עוטף לשוכר. החלק המעניין הוא שהמחיר למעשה יורד משמעותית כאשר אנחנו משווים את מחיר השכרת המשרד בחלל עבודה משותף, לעומת מחירי ההשכרה של משרדים מסורתיים.

מגזין "כלכליסט" ביצעו מחקר מעולה ואנחנו מביאים לכם כאן את הממצאים:


אע"פ שנראה כי הטרנד שהפך למגמה, הולם היטב את רוח התקופה וצרכיה, טבעי לגמרי שחלק מבעלי החברות יבחרו להמשיך בשיטת ההשכרה המסורתית. יכול להיות שחברה מסוימת נמצאת ברווחה כלכלית כזו שלא מחייבת צמצום בהוצאות ההשכרה, וייתכן גם שערכים של חברה פשוט לא תואמים את הערכים עליהם מושתת הרעיון של חללי עבודה משותפים. ישנם מקרים שממש מתבקש לבחור בחללי עבודה משותפים ואילו במקרים אחרים הבחירה כלל לא מובנת אליה. ראוי שכל מקרה ייבחן לגופו בהתאם לנסיבותיו וצרכיו הייחודיים.
בימים כאלו, בהם חלות תמורות משמעתיות בעולם העסקים וביחס ישר לכך, גם בעולם ההשכרה, צריך כל יזם, בעל חברה ומנהל, לעצור ולשאול את עצמו שאלות מפתח בנוגע לעמדתו ביחס לתמורות האלה ולגילומן בשטח. יכול להיות שהדבר הנכון הוא להתחדש ולעשות התאמות לרוח התקופה, ויכול להיות שלא. מה שבטוח הוא שכדאי לבחון את הנושא לעומקו ולתת עליו את הדעת, כי מי שלא נוקט עמדה – נשאר מאחור.

כעת החליטו אתם באמצעות הנתונים המלאים שסקרנו עבורכם, מהו הדבר הנכון ביותר בשבילכם.



תודה רבה למגזין "כלכליסט" על מחקר מעמיק ומענין.
לכתבה המלאה שלהם: https://bit.ly/2N6e6gF