מטרנד מעורר פליאה למגמה חובקת גלובוס

קצת על חללי עבודה משותפים בעולם

קצת על חללי עבודה משותפים בעולם
קצת על חללי עבודה משותפים בעולם

לאחר שהבנו מה הם חללי עבודה משותפים והתחלנו להסתגל לקונפסט, לשמוע מהסביבה על עוד ועוד מכרים מהמעגלים הקרובים והרחוקים שלנו שעוברים לעבוד בצורה כזאת ואולי אפילו שוקלים את הכיוון בעצמנו, חשבנו שיסקרן אתכם לשמוע לא רק על המצב בארץ אלא על השחקניות הגדולות בשוק העסקים בעולם. איזה מדינות כבר עמוק בפנים? אילו חברות עובדות בצורה כזאת ומה יש להן להגיד בנושא? או בקיצור כמו שאומרים החבר'ה הצעירים: מה הלו"ז?

מגמה עולמית בקנה מידה יוצא דופן

אתם אולי תופתעו לגלות שמדינות מסחר גדולות ומפותחות בעולם כמו דרום קוריאה, ארה"ב והונג קונג עובדות בצורה הזאת בהיקף רחב כבר חמש שנים. התופעה החלה לצמוח ב 2012-2013 ובתוך שנתיים-שלוש היקף הדרישה לחללי עבודה משותפים במדינות האלה ואחרות המקבילות להן צמח במאות אחוזים. ב2015-2016 הצטרפו למשחק עוד שחקניות גדולות, למשל מהמזרח הרחוק ביניהן: סין, מלזיה, טייוואן, הודו, תאילנד ועוד. ב2017 הצטרפו גם פקיסטן, אזרבייג'אן ואפילו מדינות כמו מונגוליה ונפאל.

ברור לגמרי שמדובר במגמה גלובאלית עצומה שאת מידת הפופולריות שלה בוודאי נצליח לאמוד באופן מדויק יותר רק מרטרוספקטיבה בעוד מספר שנים. תחשבו על אינסטגרם לפני חמש שנים: לרבים מאיתנו האפליקציה כבר הייתה מותקנת על הטלפון, אבל מי חשב שמחזורי המכירות הגדולים ביותר של החברות הגדולות ביותר משק יגיעו מאפליקציית התמונות ה"חביבה" הזאת שבאותה תקופה זוהתה בעיקר עם בני נוער? אלא שמגמת חללי העבודה המשותפים היא לא וירטואלית אלא פיזית לגמרי מה שמכניס אותה לליגה אחרת לגמרי משל עצמה.

 

דוגמא מצוינות להצלחה הגלובאלית הזאת היא המיזם של ליאן ביזלי. ליאן עבדה הרבה שנים בענף הפרסום בלונדון עד שלבסוף התפטרה והחליטה לעבור לאסיה. בהונג קונג היא הכירה את עולם השיווק הדיגיטלי ולענף הזה שמה פעמיה. היא עבדה עבור חברה אמריקאית מהונג קונג ומצאה את עצמה שוב ושוב משתרכת בין חללי עבודה משותפים בחיפוש אחר החלל המושלם עבורה. "היו כל כך הרבה ופשוט לא ידעתי במה לבחור". היא קיבלה המלצה מדויקת מחברה ובכך תמו חיפושיה אבל היה נראה לה מאד מוזר שהמקום הנפלא שנבחר על ידיה נטול כל נוכחות אינטרנטית ולכן אנשים במצבה לעולם לא יצליחו למצוא אותו. הדבר הזה הצית אצלה צורך. היא קראה לזה "כמו TripAdviser של חללי עבודה משותפים". ליאן הקימה את מנוע החיפוש CoWorker שמתהדר בסלוגן: Work Outside The Box (תעבוד מחוץ לקופסא). מנוע החיפוש חולש על פני מעל תשעת אלפים חללי עבודה שנפרשים על פני 158 מדינות בעולם. כך, פרילנסר מכל מקום בעולם שמבקש למצוא מקום עבודה נוח בסגנון שהוא מכיר ואוהב בכל מקום בעולם, לא צריך להתאמץ מעבר להקלדת העיר והמדינה בשורת החיפוש. הוא מקבל את כל הפרטים שהוא צריך מאנשים שמבינים את הצרכים שלו ובדקו את הנתונים נאמנה בשבילו. השנה גייסה ליאן מיליון דולר מחברת ההשקעות העולמית Angel Investor שמשקיעה בבריטניה, רוסיה, קנדה ובסטארט-אפים מליחים רבים בסיליקון ואלי בארה"ב.

השחקניות הגדולות ממליצות

בארצות הברית זיהו מזמן את המומנטום ולאחר שבשנים האחרונות היקף העבודה בחללי עבודה משותפים הלך וגדל, השנה הם כבר הגיעו למצב שסניף חברת Microsoft בניו-יורק למשל, מממן את המנויים בחללי העבודה המשותפים עבור כשליש מעובדיה. זאת לדבריהם מתוך הגדילה המשמעותית בתפוקה שהם רואים ששהיית עובדיהם בחללי עבודה משותפים מייצרת. באחד הראיונות שלו אמר מאט דונובן, שמנהל תחום מוצר, מדיה חברתית ושיווק בחברת מייקרוסופט, שמאז שהם העבירו את הצוותים שלהם לחללי עבודה משותפים – אחוז שביעות הרצון שלהם הן בנתון שמדבר על תפוקת העובדים והן בנתון שמדבר על שביעות רצון מחלל העבודה, עברו את התשעים .."מדובר במספר מאד יוצא דופן".. כך הוא אומר. הההיסטוריה מוכיחה שהוא צודק.

גם ג'ין נגויאן מהצוות של Pinterest מציינת עלייה בשביעות הרצון מאז החלו לעבוד בחללי עבודה משותפים. היא מדברת על הגמישות שמתאפשרת בעבודה בחללי עבודה משותפים, היכולת לעשות צעדים נועזים יותר בניסיון לחדור לשווקים שונים מתוך האלסטיות בהתרחבות או התכווצות בחלל העבודה במידת הצורך ומעל הכל, לדבריה, הרעיון של היכולת להתרחב בצורה מדויקת ובדיוק לפי הדרישה.

 

רוצים לקחת חלק במשחק של הגדולים? מוזמנים אלינו לפרטים נוספים.